Digitalist

Viking Line
Mobiilisovellus asiakaskokemuksen parantamiseen

Mobile screens with VikingLine app

Viking Line | Digitaalinen murros mahdollisuutena

Tavoitteena oli luoda tulevaisuuden kestävä digitaalinen alusta, joka toimii saumattomasti älypuhelimilla, tableteilla ja kannettavilla tietokoneilla.

  • Asiakaskokemuksen konsultointi
  • Integraatiot & arkkitehtuuri
  • Digitaaliset ratkaisut ja tuotteet

Itämeren risteily- ja matkustajakokemusten edelläkävijä Viking Line kuljettaa vuosittain lähes 5 miljoonaa matkustajaa.

Viking Line näki digitaalisen murroksen mahdollisuutena erottautua kilpailijoista ja luoda uudenlaisia asiakaskokemuksia. Tavoitteena oli kehittää tulevaisuuden kestävä digitaalinen alusta, joka toimii saumattomasti älypuhelimilla, tableteilla ja kannettavilla tietokoneilla.

Keskiössä oli innovatiivinen laivakokemus, joka vie Viking Linen kilpailijoiden edelle ja toimii pohjana tuleville palveluille.

Miten yhteistyömme on parantanut Viking Linen asiakaskokemusta

Projektin tausta ja tavoitteet

Digitalist on toiminut Viking Linen pitkäaikaisena kumppanina digitaalisten palveluiden kehityksessä jo vuodesta 2013. Vuonna 2015 lanseerattu ja aktiivisesti kehitetty Viking Line App-mobiilisovellus (App Store & Google Play) keskittyy matkustajakokemuksen parantamiseen ja saumattoman asiakaspolun luomiseen. Sovelluksen kautta matkustaja voi hoitaa koko matkaketjun varauksista lähtöselvitykseen, hyttien avaamiseen ja risteilyohjelmien selaamiseen – kaikki yhdestä mobiilisovelluksesta.

Tavoitteena on ollut kehittää skaalautuva ja käyttäjäystävällinen digitaalinen ekosysteemi, joka toimii saumattomasti sekä maissa että merellä.

Tekninen ratkaisu & mobiilisovellus

Hajautettu CMS- ja mobiilisovellus toimii viidellä Viking Linen laivalla. Järjestelmä on suunniteltu toimimaan luotettavasti myös ilman jatkuvaa internet-yhteyttä. Jokaisella aluksella on oma paikallinen CMS-palvelin, joka synkronoituu automaattisesti, kun laiva saapuu satamaan. Synkronointi tapahtuu Amazon AWS:n pilvipalveluiden kautta, jotka hallinnoivat CMS:ää.

Laivan sisäinen verkkoratkaisu (on-board web) palvelee matkustajia monikanavaisesti: se toimittaa sisältöä Viking Linen mobiilisovellukseen, hyttien TV-näytöille, ja diginäytöille.

Matkustajalle näkyvin osa järjestelmää on React Native -teknologialla toteutettu mobiilisovellus, jonka avulla matkustajat voivat:

  • Tutustua laivan palveluihin ja tax free -valikoimaan
  • Hoitaa lähtöselvityksen
  • Vastaanottaa sähköiset matkaliput
  • Avata hytin oven mobiililaitteella

Näin loimme digitaalisen ekosysteemin

Aloitimme matkustajahaastatteluilla, työpajoilla ja fokusryhmillä yhdessä Viking Linen henkilökunnan kanssa. Tiiviissä yhteistyössä suunnittelun ja toteutuksen aikana rakensimme digitaalisen ekosysteemin, joka sisältää laivasovellukset, eCommerce-ratkaisun (https://preorder.vikingline.com) sekä verkkoratkaisun, joka takaa sovelluksen toimivuuden myös merellä.

Laivasovellukset:
Toteutimme sovelluksia, jotka tarjoavat matkustajille monipuolisia palveluita ja parantavat matkustuskokemusta aluksella.

eCommerce-ratkaisu:
Kehitimme verkkokauppa-alustan, jonka avulla matkustajat voivat tehdä ostoksia helposti ennen matkaa ja sen aikana.

Verkkoratkaisu laivoille:
Toteutimme luotettavan Wi-Fi-ratkaisun, joka varmistaa sovelluksen ja muiden digitaalisten palveluiden sujuvan toiminnan myös merellä.

Tutustu Pre-Order verkkokauppaan

Suomen  top #1 matkailusovellus
Vain muutama päivä julkaisun jälkeen sovellus nousi Suomen suosituimmaksi matkailusovellukseksi ja koko Skandinavian toiseksi suosituimmaksi.

Yli 10 vuoden kumppanuus jatkuu

Viking Line -mobiiliapplikaatio on tulosta Viking Linen ja Digitalistin pitkäaikaisesta yhteistyöstä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme toteuttaneet yhdessä laajan valikoiman digitaalisia ratkaisuja, jotka tukevat ja vahvistavat Viking Linen toimintaa ja asiakaskokemusta.

Joka päivä tiimimme jatkaa uusien ratkaisujen kehittämistä osana jatkuvaa kumppanuutta. Jos haluat kuulla lisää yhteistyöstämme Viking Linen kanssa, voit olla yhteydessä projektipäällikkö Mats Ginmaniin (mats.ginman@digitalistgroup.com).

Contact us
Yes, do it!

Tutustu palveluihimme

People working together

Digitaalinen transformaatio

Yhdistämme teknologian, liiketoimintaymmärryksen, datan, ja designin tavalla, joka vahvistaa yrityksen koko digitaalista infrastruktuuria.
Multiple open laptops in the forest

Integraatiot & arkkitehtuuri

Optimoimme järjestelmäsi saumattomilla integraatioilla ja vankalla arkkitehtuurilla, varmistaen sujuvan toiminnan ja tiedonkulun koko liiketoiminnassasi.

Digitaalisten tuotteiden kehitys

Kehitämme käyttäjälähtöisiä digitaalisia tuotteita yhdistämällä asiakasymmärryksen, design-ajattelun ja ketterän teknologian. Ratkaisumme ovat skaalautuvia, joustavia ja jatkuvasti kehittyviä